fbpx

Важни стъпки при планиране на онлайн магазин

/ / Онлайн магазини
vazhni-saveti-pri-planirane-na-online-magazin

Днес искаме да засегнем една изключително важна и много често подценявана тема, а именно колко е важно да обмислите добре предварително стратегията си за изграждане и развитие на вашия онлайн магазин, също както и предвиждането на определени бюджети за определени канали на развитие, още в самото начало на създаването му.

В наши дни е по-лесно от всякога да правите онлайн бизнес. Дори дете може да се сдобие с готов онлайн магазин и то за броени часове. Проблемите обаче започват тогава, когато се наложи да скалирате нещата до следващо ниво, но това е невъзможно, заради грешните първоначални подходи и мерки, които сте взели.

Има стотици редове изписани за това, как да изберете подходяща дигитална агенция, но ние няма да задълбаваме в това, а в съветите, които биха ви били от полза при стартиране на онлайн бизнес.

В практиката си се срещаме с много клиенти, които имат наболели проблеми, заради грешно предвиждане на развитието на онлайн проектите си, за това ето някои от най-важните, според нас съвети, които ще ви помогнат да осъзнаете ползата от доброто планиране и да предотвратят евентуалните ви бъдещи проблеми, независимо дали сте собственик на вече съществуващ магазин или тепърва ви предстои да се потопите в дигиталния океан.

 

  1. Обмислете добре самия бизнес модел

obmislete-samiq-biznes-modelНезависимо дали вече имате готов продукт или все още се колебаете към коя ниша да се насочите, първото нещо, което трябва да премислите е как точно ще се случват нещата във вашия бизнес. Нека да поясним, за да не звучи толкова общо:

  • Как ще си набавяте продукта/продуктите?

Съществуват различни видове бизнес модели, от гледна точка на това, как ще се снабдявате с продуктите си. На стандартните няма да обръщаме много внимание, защото те са ясни, но въпреки това съществуват особености. Онлайн купувачите искат пратката си „от днес за вчера“, което ще рече, че е препоръчително да имате налична стоката, която предлагате. Да набавяте стоката след като вече е направена поръчка е неуспешен и рисков подход.

Ценен съвет би бил да имате винаги под ръка няколко доставчика, от които да зареждате стока. Представете си, че основният ви доставчик закъса или по неясни причини прекрати отношенията си с вас. Тогава задължително трябва да имате резервен вариант (освен в случаите в които произвеждате продукта или стоката си сами).

Дропшипинг модела е страшно популярен, но крие и много рискове. Това е вариант, в който вие не разполагате физически със стоката си, а играете ролята на посредник, който просто продава, а друг опакова и изпраща продукта вместо вас. Този модел е по-популярен за по-бързооборотни и дребни стоки и се практикува в най-големите marketplace сайтове, като eBay и Amazon, но практически е възможно да се възползвате от него на местна почва, също и за по-обемни и тежки продукти.

Тук съветът ни е доста добре да договорите отношенията си с доставчиците, като предходното правило за резервен вариант също важи. Не изключвайте опцията за в бъдеще, при която може да заредите на склад продуктите, които се продават най-добре, за да може, както да получите по-голяма търговска отстъпка за тях, така и да предложите по-добра цена.

  • На каква аудитория ще предлагате продуктите си?

В текущата ера на технологиите е от изключително значение да определите максимално точно „перфектният клиент“ още преди да сте започнали да продавате, именно защото това ще ви даде невероятно предимство за правилното маркетиране, рекламиране, предлагане, начин на представяне на продуктите, брандиране и така нататък. Опитайте се да разберете максимално много подробности относно потенциалните си клиенти и образно да начертаете профила на най-добрия клиент за вас. Няма вариант в който абсолютно всички клиенти да са търсена аудитория и цел за вас (това е най-честия отговор на този въпрос, когато попитаме наши нови клиенти). Тези подробности ще ви помогнат в бъдеще да оптимизирате разходите си за реклама, а и да представяте бизнеса си по начин, който да кара точните клиенти да купуват.

  • Начини на плащане, доставка, счетоводство

Доброто планиране на начините на доставка, възможните начини на плащане и счетоводството са също много важни фактори. Нека уточним, че тук говорим за бизнес планиране, а не за функционалности на платформа или онлайн магазин!

Кой ще пакетира продуктите, как ще бъдат обработвани самите поръчки, какви документи ще е нужно да прилагате към пратките (касови бележки, гаранции, фактури и т.н.), как ще се процедира при връщане на пратки, как ще се осчетоводява всичко това от вас или от счетоводителя ви, са много ключови моменти, които е добре да планирате много внимателно и предварително.

Това ще предотврати проблемите ви при евентуален висок скок на поръчките, а съответно няма да получите и негативни отзиви от клиентите си.

 

  1. Проучете нишата и конкуренцията

prouchete-dobre-konkurenciqtaТова е правило, което е добре да бъде консистентно изпълнявано и след стартирането на онлайн магазина ви, а не само в самото начало. Винаги е добре да знаете къде се намирате в общата картина, за да знаете кога и какво да подобрите.

Определете кои са най-големите ви конкуренти и задълбайте в предимствата им, като бизнеси. Пресметнете добре какво може да предложите и вие във вашия магазин, като съответно надградите техните плюсове и отстраните минусите им. Проследете добре и актуалните цени на продуктите, които искате да продавате. Определено това е момента, в който трябва да споменем, че цената не е най-важния фактор за клиента, но все пак е важен! Имайте предвид, че съвременния онлайн клиент има възможността да сравни цените в много сайтове (и той го прави) за броени минути, за разлика от физическите магазини. Яснотата за средната цена на продукта ще ви даде сигурен старт в правилното ценообразуване на продуктите ви също както и за планирането на бъдещи промоции.

Има множество онлайн инструменти за следене на конкурентните уеб сайтове и онлайн магазини, като Serpstat, Semrush и т.н. Нормално е да срещнете затруднения при работата с тези инструменти, особено ако ги отваряте за пръв път. Съветваме ви да се обърнете към дигитална агенция, която да ви помогне в анализите. Може да се свържете с ВЕДЕОМ и да поискате вашата безплатна консултация!

 

  1. Внимавайте с избора на платформа

ecommerce-platformi Към момента съществуват повече от 300 платформи за онлайн магазини! Да, много са, но добрата новина е, че не е нужно да проучвате абсолютно всички. Най-популярните условни категории са няколко:

  • SaaS (Software as a service)

При този тип платформи, най-общо казано, плащате на месечна база за почти готов онлайн магазин. От вас се изисква само да въведете продуктите си.  Всички модули и възможности са вградени в конкретната платформа. Едно от най-големите предимства в случая е бързия старт. Буквално за няколко часа вие ще разполагате с готов и работещ онлайн магазин, като първоначалните разходи ще са осезаемо по-ниски в сравнение с други платформи.  Така ще можете успешно и с минимален капитал да тествате вашата идея и бизнес модел. Минус в случая са ограниченията, които са свързани с приставките, модулите и доработките, от които със сигурно в даден момент ще имате нужда. Използвате само това, което се предлага от платформата.

Обобщение: бърз и евтин старт, без нужда от програмисти, но дългосрочно сте на 100% зависими.

  • Open Source

Това са така наречените платформи с „отворен код“. Те се предоставят безплатно и реално всеки може да ги изтегли и инсталира. Open Source платформите се развиват и поддържат от програмисти и специалисти от целия свят. Това е и едно от огромните им предимства, като също така в България има доказани фирми и дигитални агенции, които са специализирали в работата си с конкретни платформи, като OpenCart, Magento, WooCommerce и т.н. Изброените са и най-популярни у нас. Съществуват хиляди разработени модули и добавки за тях, които са на поносими цени и могат да персонализират вашия онлайн магазин, спрямо нуждите ви. Освен всичко готово обаче, идеята на отворения код е, че винаги имате възможност да „проникнете“ в него и да промените това, което е нужно, разбира се със или без помощта на програмист.

Накратко: Повече време за разработка и по-голяма първоначална инвестиция, но по-устойчива в дългосрочен план платформа, също както и множество варианти за персонализиране.

Като обобщение можем да кажем, че най-подходящия вариант за нуждите на българския бинзес е Open Source платформа с отворен код, която да се модифицира, спрямо търговските предпочитания и изисквания на бизнеса и се поддържа от реномирана дигитална агенция.

  • Custom платформи

Това е най-скъпия вариант за изработка и поддръжка. Персонално изработените онлайн магазини, тоест тези, които са разработени от конкретна група програмисти (или един програмист) и са създадени изцяло по ваши изисквания, са доста сигурен вариант. Защо? Поради простата причина, че вие имате винаги под ръка хората, които са създали сайта и при възникнал проблем или нужда от корекция – те знаят къде да проверят и какво да поправят, почти мигновено. Лошото в случая са изключително високата първоначална инвестиция и ограничаването в работата само с конкретните програмисти. Ако по каквито и да било причини прекъснете бизнес взаимоотношенията си с конкретната агенция, надали ще откриете човек, който да се захване с работа, която му е напълно неясна и структурирана от други.

Обобщение: Висока първоначална инвестиция и 100% зависимост в дългосрочен план.

Като последни думи по тази точка можем да кажем, че няма перфектна и уникално работеща формула, по която да изберете най-добрата платформа за вас. Точно поради тази причина е добре да обмислите предварително какви ще бъдат вашите нужди, като дизайн, функционалности, сигурност, оптимизация и реклама, за да прецените на коя платформа да заложите.

В нашата практика често се срещаме с хора, които поради една или друга причина мигрират от един вариант на друг, заради най-различни ограничения създадени от платформата. Вярваме, че това е неприятен и напрегнат момент за собствениците на онлайн магазини. Ако вече сте на този етап – може да се свържете с нас, за да ви помогнем при миграцията.

 

  1. Помислете върху начина на представяне на продуктите си

predstavqne-na-produktiteРазличните видове категории продукти предполагат и различни начини за представяне. Първото нещо, на което е добре да обърнете внимание е категоризацията. Тази част е важна както за разработката на онлайн магазина, така и за оптимизацията и потребителското преживяване.

Опитайте се да подредите продуктите си в категориите по най-удобния за търсене начин от клиентите. Връщаме се на точката с конкурентите – учете се от тях. „Големите“ и добре работещи сайтове имат не случайна подредба на категориите си.

Лесното намиране на търсения продукт във вашия онлайн магазин е предпоставка за по-дългия престой на посетителите в него, което е фактор за по-предни позиции в търсачката. С добре структурирани категории ще бъдете полезни и на фирмата, която ви помага при изработката на вашия онлайн магазин.

Хората купуват с очите си! Погрижете се продуктите ви да имат достатъчно детайлни и качествени снимки, също както и описания! Много от стартиращите търговци нямат и идея за това, как да бъдат представени текстово продуктите им, но това е важно, както за потребителите, така и за оптимизацията!

 

  1. SEO оптимизация и/или реклама?

seo-optimizaciqВ тази точка няма да обсъждаме кое е по-ефективно, а ще и посъветваме да НЕ изключвате никой вариант за развитие на вашия онлайн магазин. Добрата оптимизация ще ви донесе повече посещения, а добрата реклама ще остави нужния отпечатък за вашия бранд в съзнанието на клиентите ви.

Имайте предвид, че за да развиете бизнеса си оналйн няма как да не се сблъскате и с двата основни канала за това, а именно SEO оптимизацията и онлайн рекламата. Ще нахвърлим съвсем накратко какво означават двата подхода и защо е добре да ги предвидите.

  • SEO оптимизация

Това е дългосрочен, нееднократен процес, при който е нужно да спазвате определени правила, според които търсачките, като Google (най-използваната в България и света) ви класират съответно на по-предни позиции или обратното. Качествената и перманентна оптимизация ще ви донесе повече посещения и трафик на онлайн магазина, съответно и продажби. Първите резултати в Google са най-посещавани, съответно водят и до най-много продажби.

За тази цел обаче е нужно да предвидите определен месечен бюджет. Няма как да ви ориентираме в размера на нужната сума, която е добре да предвидите, но все пак имайте предвид, че seo оптимизацията дава резултат, когато се прави консистентно и изисква постоянство. Резултатите със сигурност няма да се появят веднага, също както и никой оптимизатор или агенция няма да ви даде конкретен срок. Който го направи – откровено ви лъже. Което означава, че трябва да помислите за месечен бюджет и да имате търпение!

Оптимизацията е пряко свързана с техническото състояние на вашия сайт, заради спецификите си и различните изисквания на търсачките. Тук превключваме към избора на платформа – трябва да сте гъвкави в техническите решения, за да можете успешно и адекватно да прилагате нужните промени по сайта си. Обмислете го и потърсете най-доброто решение за платформа и обслужваща дигитална агенция, като един от основните фактори за избора ви е SEO оптимизацията.

  • Реклама

facebook-reklamaPPC или “pay per click” рекламата ви дава възможност да се рекламирате, като заплащате само тогава, когато потребител кликне върху конкретната реклама. Това е най-общата дефиниция на PPC рекламата. Има безброй начини да рекламирате, както в Google, така и в социалните мрежи, на този принцип. Това може да се превърне в съвсем отделна статия и обект на разсъждения, за това няма да задълбаваме, а просто ще ви посъветваме да имате предвид още в планирането на проекта си, че е добре да отделите бюджет и за реклама. За съжаление тя става все по-скъпа, но въпреки всичко е най-достъпна и ефективна към момента.

Нека обобщим: не се ограничавайте в това да изберете само един подход за развитие на онлайн магазина си. Всеки от начините за популяризиране и развиване на вашия бизнес ще ви донесе продажби, за това се възползвайте от тях! В процеса на работа и на оптимизиране на бюджетите ви, сами ще отсеете кое работи по-добре за вас и кое не, и съответно за кой канал ще е по-добре да отделите по-голям ресурс.

 

  1. Бизнесът се прави от хора за хора

biznes-ot-hora-za-horaНа последно място, но не по важност – не забравяйте, че все пак зад онлайн магазините стоят хора. Живи хора, които се опитват да продават също на живи хора. Не изпускайте фокуса си от човешкия фактор и не позволявайте дървото пред вас да ви попречи да видите гората. Още от самото стартиране на вашия онлайн магазин вземете под внимание това, че за всяка крачка от планирането, изработването, дизайна, развиването и рекламирането на вашия магазин се крият човешки фактори.

Не подценявайте обслужването на клиентите по телефон или по останалите канали за комуникация, като социални мрежи, e-mail и други. Клиента е и винаги ще бъде на пиедестал за електронната търговия, за това му отделете нужното внимание.

Осигурете си присъствие на всички места, в които са най-активни потенциалните ви клиенти, като социални мрежи и се подгответе да им предоставяте полезно съдържание, а не само и единствено да рекламирате продуктите си. Покажете себе си, не се страхувайте от това. Хората живеят в две реалности, едната е дигиталната, но въпреки това те търсят човека, който стои зад бизнеса и машината. Възползвайте се от видео съдържанието, което е страшно модерно и популярно.

Давайте добавена стойност винаги, когато това е възможно. Това ще ви се отблагодари! В днешно време последната стъпка от продажбената фуния не е просто направата на покупка, а лоялността на клиентите, които поддържат вашата марка и я препоръчват, за това ги обгрижете достатъчно! Не забравяйте, че все още рекламата от уста на уста остава най-успешната, дори с наличните дигитални инструменти и възможности.

  1. Заключение

Както още в самото начало споменахме целта на статията не е да ви помогне да изберете подходяща агенция, но смятаме, че с помощта на всички тези съвети, ще имате един по-обстоен поглед върху това, какво да изисквате от своите дигитални партньори. За съжаление все още на пазара има доста фирми, които обслужват некачествено клиентите си, за това бъдете внимателни и проучвайте задълбочено. Добре е да измерите няколко пъти преди да отрежете! Изисквайте от партньорите и от себе си и си поставяйте ясни и изпълними цели. Планирайте бизнеса си в седмици, месеци и дори години. В началото може да ви се струва налудничаво, но динамиката в дигиталния свят е огромна, така че от странни, нещата бързо ще ви се сторят полезни.

Най-важният съвет от нас: не приемайте всичко за чиста монета! Много хора са склонни да застъпват мнението си за неща и практики, в които дори самите те не вярват. Много от агенциите са склонни да ви мотаят, както при изработката, така и при поддръжката на вашия онлайн магазин.

Надяваме се да сме ви били полезни при планирането на вашия бъдещ онлайн магазин. Ако имате каквито и да било въпроси – може да се свържете с ВЕДЕОМ, за да ви консултираме напълно безплатно! Очаквайте и следващите ни полезни статии свързани с актуалните тенденции в ppc рекламата, seo оптимизацията и онлайн магазините. Може да прочетете и нашите топ съвети за успешен онлайн магазин !

TOP