fbpx

Какво означават и как се пресмятат съкращенията CPC, CR, CTR, CPM и ROAS в дигиталната реклама? [инфографика]

/ / Дигитален маркетинг
kakvo-oznachavat-sykrashteniqta-cr-ctr-ppc-roas

Едва ли съществува дигитален маркетолог, който да планира и оптимизира онлайн рекламни кампании и да не е запознат с тези термини. В нашата ежедневна практика, освен използването на подобни абревиатури, често ни се налага и да обясняваме на нашите клиенти какво точно означават, как се пресмятат и кои техни стойности е добре да се повишат или редуцират. Именно поради тази причина няма как да не ви запознзаем с едно основополагащо съкращение, което обуславя принципа на работа на съвременните реклами в дигиталния маркетинг – PPC.

PPC – Pay Per Click

Буквално превода означава „плащане за клик“. Това е основата, на която се градят възможностите за рекламиране чрез системи на гиганти, като Google и Facebook. При този рекламен подход идеята е да се плаща за рекламата само  тогава, когато потребителят е кликнал върху нея. Важно е да се спомене, че при настройване на рекламни кампании във фейсбук и гугъл има опции за това да бъдете таксувани и на брой импресии (показвания), което плавно ни отвежда и към следващото съкращение…

CPM – Cost Per Mile или срещано още като Cost Per Thousand

Това е цената, която плащате за 1000 броя импресии (показвания) на вашата реклама. Изчислява се, като се раздели общата похарчена сума за рекламата на общия брой показвания и резултата се умножи по 1000. Нека вземем следните цифри за пример: реклама, струваща 1 000лв. е генерирала 50 000 импресии, следователно CPM за тази кампания = 20, или с други думи сте платили 20лв. за 1000 показвания.

kak-se-izchislqva-cpm

Тази метрика служи за по-лесно сравнение и оптимизиране на разходите за рекламата, също както и за сравняване на качеството на рекламата в различни видове медии и разполагания. Разделянето на 1000 единици е индустриален стандарт.

CPC – Cost Per Click

Съвсем логично, спрямо начина на тарифиране на този вид реклама, е да съществува мерна единица, която да показва каква всъщност е цената, която плащате за един клик. Именно това гласи и CPC съкращението. Нещо важно, което е добре да се спомене, е че PPC рекламата е базирана на принципа на аукцион. Тоест вие сте в една „битка“ с конкурентите от вашата ниша, за това на кого рекламата ще бъде показана преди тази на конкуренцията. Принципа е много лесен – който плати повече. Точно за това е вавжна и стойността на „цена за клик“.  Средната стойност на цената за клик се повишава все повече, така че ако не сте започнали все още да рекламирате в интернет – сега е момента!

CR – Conversion Rate

Най-важния показател за един онлайн магазин, който се възползва от PPC рекламирането. В превод означава „процент на конверсиите“. Изчислява се, като се разделят общия брой конверсии на броя на кликовете и се умножи по 100. Разбира се колкото по-висок е този процент, толкова по-добре! Под „конверсия“ се има предвид всяко едно значимо действие от страна на потребителите във вашия сайт, което сте определили за крайна цел във вашата кампания (може да бъде поръчка, регистрация, попълване на дадена форма, записване за имейл бюлетин и други).

kak-se-smqta-conversion-rate

CTR – Click Thru Rate

Процент на кликванията. Получава се, като се разделят броя на кликванията върху броя на импресиите на дадена реклама. Тази статистика е важна, за да определите до колко вашите рекламни изображения, криейтиви и послания ангажират таргетираната ви аудитория. Тук отново важи правилото – „колкото повече, толкова повече“.

kak-se-izchislqva-ctr

ROAS – Return On Advertising Spend

Изключително важна цифра, във формат на съотношение, която ще ви даде ясна представа за ефективността на вашите рекламни кампании и за възвръщаемостта на похарчените за реклама средства. Ще дам конкретен пример за това. Онлайн магазин харчи 2 000лв. за реклама, като общите приходи от продажби чрез нея възлизат на 10 000лв. Съотношението между печалбата и разхода в случая е 5:1 или иначе казано за всеки лев изразходен за реклама, интернет магазинът печели 5лв.

kak-se-izchislqva-roas

Разбира се това са само някои от основните съкращения, които са познати в интернет рекламата. В някои от следващите ни статии ще ви запознаем с още от тях. Независимо дали се доверявате на дигитална агенция за онлайн реклама или планирате и поддържате сами вашите онлайн маркетингови стратегии, този „дигитален речник“ ще ви е необходим, за да предприемате адекватни решения при оптимизирането на вашите рекламни кампании!

kakvo-oznachavat-cr-cpc-ctr-cpm-roas

TOP